poniedziałek, 18 maja 2015

Rower górski czy crossowy?

rowery crossowe
Rowery górskie i crossowe różnią się od siebie kilkoma cechami. Podstawowa zasada, na której opiera się idea roweru crossowego to uniwersalność. Miał to być rower łączący cechy górala i jednośladu do jazdy po asfalcie. "Lżejsza" wersja roweru terenowego. Co wyszło z takiego połączenia?

Rowery górskie mają grube opony przystosowane do jazdy po błocie, muldach i kopnym podłożu. Takie opony nie sprawdzają się jednak najlepiej podczas jazdy po asfalcie, ponieważ stawiają duży opór. Przez to jazda wymaga dużo wysiłku.Dodatkowo góral ma sportową aerodynamiczną konstrukcję, która podczas spokojnych wycieczek krajoznawczych może być nieco niewygodna. Jeździmy bowiem w pochylonej pozycji.
Górale nie mają też na wyposażeniu błotników, dzwonka, bagażnika - i nie zawsze łatwo je zamontować, bowiem idea tego roweru nie zakłada potrzeby używania tego typu akcesoriów. To rower do jazdy ekstremalnej, w trudnych warunkach.
Dlatego właśnie powstały rowery crossowe - kompromisowe wersje górali. Mają opony o gładszym bieżniku, które maja nadawać się do jazdy po nawierzchni utwardzonej i nieutwardzonej - jednak z przewagą pierwszej. Jeździmy na nich w wyprostowanej pozycji. Możemy montować kosze, przyczepki i wszelkiego rodzaju dodatki.
Czy jednak kompromis zawsze jest dobrym wyjściem? W rzeczywistości rowery crossowe nie są dobrze przystosowane do jazdy po drogach nieutwardzonych i mogą sobie nie poradzić z trudnym podłożem. Nie są też aerodynamiczne i nie nadają się do szybkiej jazdy po asfalcie. Nie prowadza więc w żadnej konkurencji i w niczym się nie specjalizują.
Być może to dobra wersja dla niezdecydowanych. Czy taka uniwersalność jest dobra? Kwestię oceny pozostawiamy Czytelnikom, bowiem jest to kwestia indywidualna.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz