Wyciąganie się łańcucha podczas
jego pracy jest naturalne. Jeśli jednak dopuścimy do tego, że
wyciągnie się nadmiernie, będzie nieprawidłowo pracował, co może
prowadzić do pogłębiających się zniszczeń. Kiedy zauważasz, że
napęd zaczął głośno pracować, a łańcuch przeskakuje między
zębatkami, najpierw rozważ, czy to nie wina przerzutki, a następnie
oceń stan łańcucha i zastanów się, czy nie pora go wymienić.
W tym celu powinieneś sprawdzić
naciągnięcie łańcucha. Zmierz jego długość za pomocą linijki
albo za pomocą specjalnego miernika. Sposób drugi jest oczywiście
lepszy, łatwiejszy i wygodniejszy. Miernik nie jest drogi i możesz
kupić go już za 10 zł. Pozwoli on na sprawdzenie, w jakim stopniu
łańcuch się wyciągnął – czy jest to już 0,75% lub o 1%,
kiedy należy myśleć o jego wymianie.
Kiedy wymieniać? Korzystamy z
miernika
Jeśli masz kasetę z trybami
aluminiowymi bądź tytanowymi, już przy wyciągnięciu o 0,75%
możesz myśleć o wymianie łańcucha. Jeśli masz stalowe tryby,
możesz poczekać aż do wyciągnięcia o pełny 1%. Jeśli jednak
wymienisz go w tym przypadku wcześniej, już przy przy 0,75% możesz
wydłużyć czas korzystania z kasety. Są to zalecenia opisane przez
Leonarda Zinna.
Zakup miarki wyeliminuje konieczność
wykonywania skomplikowanych pomiarów i obliczeń. Będziesz mógł
na bieżąco kontrolować stan łańcucha i szybko zareagować,
polecamy zatem ten sposób jako najprostszy i najskuteczniejszy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz